سود بانکی مصداق ربا است

به گزارش فارس، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در دیدار نوروزی شهردار و مدیران شهرداری قم، ضمن تبریک سال جدید و میلاد حضرت زهرا(س)، گفت: بهشت به چهار زن افتخار می‌کند و آنان آسیه، مریم، خدیجه و حضرت زهرا(س) هستند.وی با اشاره به مباحث مطرح شده توسط شهردار قم در خصوص سود بانکی بدهی‌های شهری، ضرورت تلاش برای حذف سود بانکی را یادآور شد و اظهار کرد: سود بانکی خلاف شرع است و باید از دریافت و پرداخت آن جلوگیری شود.
به گزارش فارس، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در دیدار نوروزی شهردار و مدیران شهرداری قم، ضمن تبریک سال جدید و میلاد حضرت زهرا(س)، گفت: بهشت به چهار زن افتخار می‌کند و آنان آسیه، مریم، خدیجه و حضرت زهرا(س) هستند.وی با اشاره به مباحث مطرح شده توسط شهردار قم در خصوص سود بانکی بدهی‌های شهری، ضرورت تلاش برای حذف سود بانکی را یادآور شد و اظهار کرد: سود بانکی خلاف شرع است و باید از دریافت و پرداخت آن جلوگیری شود.

به گزارش فارس، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در دیدار نوروزی شهردار و مدیران شهرداری قم، ضمن تبریک سال جدید و میلاد حضرت زهرا(س)، گفت: بهشت به چهار زن افتخار می‌کند و آنان آسیه، مریم، خدیجه و حضرت زهرا(س) هستند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده توسط شهردار قم در خصوص سود بانکی بدهی‌های شهری، ضرورت تلاش برای حذف سود بانکی را یادآور شد و اظهار کرد: سود بانکی خلاف شرع است و باید از دریافت و پرداخت آن جلوگیری شود.

این مرجع تقلید با اشاره به داستانی در خصوص جریان فتح عربستان توسط پیامبر و درخواست اهل طائف برای مجاز دانستن ربا در مراودات اقتصادی این منطقه خاطرنشان کرد: سود مصداق ربا است و در هر جایی باشد باید از بین برود.

وی تصریح کرد: اگر اقتصاد ما دچار رکود است به‌خاطر این بوده که همه پول خود را در بانک گذاشته‌اند و سود می‌گیرند، مردم نباید به بانک‌ها سود بپردازند، گرفتن و پرداختن سود به بانک مشکل دارد.

 آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت: دریافت سود برای تاخیر در وام های بانکی و ادای دین، ربا و حرام است.

به گزارش «انتخاب»، وی در دیدار با شهردار قم افزود: طبق احکام شرعی اسلام اگر یک نفر به شخص دیگری قرض بدهد در ضمن عقد قرارداد با او اگر شرط کند که اگر نیاوردی باید یک مبلغ معینی را بدهی این ربا محسوب نمی شود، ولی اگر شرط نکرده باشد و بخواهد مبلغی را اضافی بر اساس گذشت زمان و تاخیر در ادای دین از او بگیرد، این عمل ربا است.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که اقتصاد مد نظر اسلام اقتصاد مبتنی برتولید است و اسلام با این طرز استفاده از پول مخالف است، گفت: اسلام ،دین کار است و می گوید برای بدست آوردن پول یا باید کار کنید و یا مثل مضاربه و امثال اینها سرمایه خود را در خدمت کاری قرار دهید.

وی با بیان این که استفاده از پول برای پول بدست آوردن مفاسد زیادی دارد،در تبیین علت آن گفت: برای اینکه صاحب پول در خانه اش نشسته و بدون اینکه دردسر ساختن کارخانه یا در افتادن با کارگرها را داشته باشد، پول بدست می آورد ولی اگر مساله بهره و سود در کار نباشد آن شخص مجبور است پول خود را در راه عمران، آبادانی، صنعت و کشاورزی به کار گیرد.

آیت الله نوری همدانی گفت: از طرفی آن کسی که مقروض است، روز به روز مقروض تر می شود، لذا اسلام با این کار مخالف است، و ما نیز این مساله را به آقای دکتر سیف ( رئیس بانک مرکزی) که به قم آمده بود، اعلام کردیم.

وی همچنین افزود: حتی سرمایه گذار فرودگاه قم نیز دچار این مشکل شده بود که پس از دریافت وام از او بهره می گرفتند که ما نامه ای نوشتیم مثل اینکه موثر واقع شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند در هفت سوره قرآن ربا را حرام اعلام کرده است، گفت: خداوند ربا را خانمان برانداز و توام با مفاسد فراوان دانسته لذا آن را عملی حرام معرفی کرده است.

آیت الله نوری همدانی همچنین گفت: بانک ها نیز باید هر آنچه که به عنوان بهره گرفتند ، پس بدهند.